Rijnstad Operette is weer springlevend
Arnhemse Courant, 27 maart 2000
Concert door de Rijnstad Operette o.l.v. Bas van den Heuvel m.m.v. Hans Scholing (bas) Regie Dick van Ommen.
Programma: een muzikale reis langs concertzaal en musichall.
Gehoord: 25/3 Lampegiet VEENENDAAL.
Herhaling en: 8/4 Reehorst in EDE en 14/4 Musis Sacrum ARNHEM
De Rijnstad Operette is weer springlevend. Dat kun je met overtuiging zeggen na het eerste optreden van het gezelschap met de nieuwe dirigent Bas van Heuvel als een inspirerend leider. Onder de naam: ‘Een muzikale reis langs concertzaal & Music Hall’ heeft Rijnstad een doorsnee willen geven van haar mogelijkheden en dat zijn er nogal wat .
Zo werd het eerste deel een staalkaart van opera- en operettefragmenten. Waarbij het meer ging om een concert, dan om een werkelijke ‘performance’, met als gevolg een nogal statische en voor het oog saai overkomende koorfragmenten uit bekende opera‚Äôs van Verdi. Het voordeel van deze opzet lag dan ook in de kennelijk rustige concentratie waarmee de Rijnstad, Operette deze Verdi-koren kon zingen. Met af en toe een mooi hoogtepunt zoals het ‘Stride la Vampa’ waar Betty Wieringa haar diepe, ietwat omfloerste stem met gemak de zaal in gooide.
De gastsolist deze avond, Hans Scholing, deed met zijn prachtige stem de sfeer van ‘Don Carlos’ echt tot leven komen, als een van de weinige Verdi-opera’s waar haat en liefde elkaar innig omhelzen. Visueel aantrekkelijk werd het pas bij een ruime selectie uit ‘Die lustige Witwe’, waar dirigent Bas van den Heuvel echt greep kreeg op zijn koor, en de nu wat verbleekte sfeer van het Wenen uit het begin van deze eeuw herleefde als een kleurrijk portret van een soms verdorven maatschappij.
De frisheid waarmee de Rijnstad Operette het tweede deel inging beloofde veel goeds. En inderdaad, de overgang van de operette naar de musical is eigenlijk heel logisch. De grote successen als ‘Les misérables’, ‘Miss Saigon’, ‘Cats’ of ‘Chess’ – het zijn allemaal memorabele voorbeelden van een genre, dat door het enthousiasme van deze uitvoering geen dieptepunten kende. Zelfs het vocaal wat zwak gezongen ‘The Pirate King’ profiteerde van de leuke enscenering, waarbij drie houten stellages fungeerden als een soort schip, waarop de piraten hun lied zongen.
Met twee Amerikaanse tophits besloot de Rijnstad Operette dit concert. En daar kun je de opera ‘Porgy & Bess’ ook wel toe rekenen. Zeker als Hans Scholing zo fraai zijn ‘I got plenty of nottin’ neerzet. En de meeslepende muziek uit ‘Oklahoma’ leverde een kleurrijk schouwspel op, met al die bont gekleurde jurken van de Amerikaanse ‘lady’s’, die zo parmantig op een rij stonden te zingen.
Nee, Rijnstad heeft met Bas van den Heuvel geen slechte keuze gemaakt. Waarbij de muzikale ondersteuning, weliswaar op twee piano’s, voortreffelijk klonk. Ook deze twee pianisten verdienen een pluim!